Міфи про субкультури

Вашій дитині 12 років - шановні батьки, підсилюйте увагу- це підліток. Період з12-ти до 15-ти (17-ти) років один з найцікавіших, найскладніших та суперечливих періодів розвитку вашої дитини. Згадайте себе в цьому віці : «Що їм всім від мене потрібно?», це питання ставив собі кожен з нас, і кожного з нас подібна ситуація дратувала, ми намагались показати свій протест всьому світові своєю не завжди гарною поведінкою, вчинками, діями.

В цей період спілкуючись з дитиною спостерігаються частіші прояви агресії та протесту, дитина прагне усамітнитись, відділитись від впливу її дорослого оточення, шукає спілкування з однолітками, об′єднуючись у певні групи, приєднуючись до певних субкультур, прояви та функціонування яких часто можна назвати асоціальними. Дитина прагне до різних проявів девіантної поведінки в знак протесту чи бажання самоствердитись.

Хочу привести вам приклад та спробувати пояснити деякі з причин , чому саме підлітки прагнуть до відособлення та самореалізації через групу за інтересом чи субкультурне угрупування.

Пропоную вам прочитати лист дівчинки-підлітка 13ти років, батьки якої звернулись за допомогою запобігти приєднання дитини до субкультури готів, пояснюючи це занепокоєнням впливу даної субкультури на психіку дитини.

Попередньо деяка інформація про готів як молодіжний субкультурний рух. Насправді потрібно заспокоїти батьків, адже розібравшись в ідеології готів без зайвих перебільшень потрібно розуміти що готи перш за все музична субкультура, прибічники якої мають свій певний музичний смак та уподобання. Утворилась на прикінці 70х років 20ст. Як і будь якій іншій їй притаманна певна атрибутика, стиль одягу, зачіски, макіяжу. Нажаль необізнані батьки одразу впадають в паніку, плутаючи її із сатанізмом. Безперечно, ще більш негативного ставлення до цієї субкультури надали чисельні провокації висвітленні засобами ЗМІ, говорячи про причетність учасників субкультури до скоєння злочинів і таке інше. Про готичну субкультуру є достатня кількість інформації і говорячи щиро – сама по собі вона не є агресивною. Проблема приєднання до подібних угруповань може міститись зовсім в іншому. Читаємо лист. (відповідно до оригіналу правила написання не збереженіSmile)

« Почему я хотела стать готом»

«Я себя искала, и мне показалось что гот- это то что мне нужно. Еще я хотела отделяться от других, не слушая что обо мне скажут. Я хотела высказать свое «Я». Гот ассоциируется с мраком. Если бы кто-то спросил кем я хочу стать (ангелом или чертом) я б сказала что чертом. Готы одеваются во все черное, у них неординарная прическа. Еще у готов свои мысли о мире и другие цели в жизни. Я сама не знаю почему я хочу стать нечистью. Зная что это до добра не доведет, я не стала готом, меня будто кто-то остановил.»

Дивлячись на текст листа очима дорослої людини із сформованою життєвою позицією деякі думки в ньому можуть здатись досить кумедними. Але давайте звернемо увагу на ключові ідеї даного твору. Дитина починає писати з того, що вона себе шукає – це одна з основних характеристик підліткового віку, це момент кризи, що супроводжується як складними фізіологічними змінами так і змінами в структурі особистості, стрімким розвитком інтелекту та формуванням своєї соціальної позиції. Поведінка підлітка може визначатись багатьма факторами і досить часто може бути копіюванням зовнішніх проявів якостей дорослого , який на даному етапі є прикладом для наслідування. І цей дорослий не один з батьків підлітка. Шановні батьки, наберіться терпіння і станьте на цей період помічником вашій дитині: не намагайтесь нав′язати їй своє бачення соціальних норм та норм поведінки – дитина вас не почує, на даний момент це суперечитиме її внутрішній позиції, краще поспостерігайте чим ваша дитина цікавиться, хто саме на даний момент є для неї авторитетом, якщо це реальна людина, проаналізуйте, чому саме нею зацікавився ваш підліток, якщо це відома особистість чи герой наприклад нашумівшого серіалу (у випадку нашої авторки листа це герой серіалу «Сутінки»Smile) максимально багато дізнайтесь про всі його особливості, не полінуйтесь навіть разом переглянути серіал не коментуючи його зі своєї точки зору, а спробуйте побачити ситуацію очима своєї дитини. Відповідно у вас з′явиться більше тем для спілкування, це не залишить вашу дитину байдужою, і допоможе подолати деякі бар′єри в спілкуванні.

«Если бы кто-то спросил, кем я хочу стать…» -ця фраза з листа свідчить про те, шановні батьки, що за умов постійної зайнятості нажаль ми часто не звертаємо уваги на власне бачення дитини самої себе і вирішуємо за дітей та наповнюємо їх час корисними лише на наш погляд справами та заняттями. Це одна з найпоширеніших помилок, тому що досить часто батьки вибирають сферу занять для дитини не маючи поняття про її схильності, здібності, можливості, прагнучи залишити дитині якомога менше вільного часу, позбавляючи дитину її власного психологічно-комфортного простору, що може призвести як до фізичного так і психічного виснаження. Доречі, якщо ви ще досить не визначили схильності та здібності своєї дитини і наосліп випадково вибираєте їй заняття, раджу вам не відкладати візит до психолога, якщо ви не можете зробити це самотужки, чи в чомусь не впевнені, чому – а тому що незабаром вам доведеться вирішувати питання з вибором професії і серйозність цього вибору не варто коментувати.

При виникненні бажання вашої дитини ототожнити себе із проявами демонічної сили, як ми можемо це спостерігати в листі, пояснення таке – все потойбічне завжди наділялось в соціумі надможливостями, було огорнуте таємницею, містифікувалось. Багато літератури, кіно, комп′ютерних ігор ще більше підсилюють і без того вигаданий образ супергероя потойбіччя, який може все, приписування собі якостей, завдяки яким відбувається диференціація особистості підлітка на його погляд. Це один з прикладів навіювання, адже внутрішньо підліток чітко знає про те, що використавши атрибутику певної субкультури непоміченим він не залишиться, чим ще раз можна довести прагнення до самовираження і зробити висновок про недостатню кількість уваги, але уточнюємо, увага на цей період розвитку особистості зі сторони батьків повинна бути ненав′язливою, ви повинні виступати в ролі дорадчої, скеровуючої особистості, щоб не викликати ще більшого протесту та конфлікту в спілкуванні. Говориться про не про те щоб у всьому догоджати чи бути стороннім спостерігачем, а про те щоб зрозуміти причини мотивів дій та вчинків. На прикладі даного листа можна зробити висновок проте, що дівчинка під впливом навіювання привабливого демонічного образу, недостатньої уваги з боку батьків (з бесіди з дитиною) відреагувала на привабливий для неї зовнішній прояв готичної субкультури, її атрибутики та стилю, знайшла приєднання, на її погляд, шляхом звернути на себе увагу. Можна сказати що підлітки досить часто не розуміють ідейного підгрунття обраних субкультур, а реагують виключно на зовнішні їх прояви як засіб самовираження.

Спробуйте пояснити дитині та самому розібратись у причинах подібних вчинків, зваживши та наголосивши на потрібність зміни свого внутрішнього світу а не лише зовнішнього образу, дотримання певного стилю поведінки, іноді і відмова від деяких звичних для дитини справ та занять, які не підтримуються ідеологією обраної субкультури . В даному випадку можна пояснити дівчинці шкідливість використання великої кількості пудри та агресивної косметики для обличчя підтримуючи відповідний образ гота, або дискомфорт при використанні певного типу одягу чи взуття, наприклад закритих шкіряних черевиків влітку. Та найголовніше – показати підліткові, що ви не вороже налаштовані на його вибір і спробуєте з ним розібратись чи насправді це йому потрібно, і в будь – якому разі, навіть при остаточному виборі приєднання до субкультури ви будете поважати його вибір, впевнившись, що подібного роду уподобання не несуть в собі антисоціальний, викривленний в розумінні контекст.

І на останок хотілось би сказати, шановні батьки, не намагайтесь ідентифікувати своїх дітей по собі, не приймайте за них рішення – це ваші діти але не ваша власність. Кожен з нас має право на власний вибір та власну помилку, яка в більшості випадків є необхідною, головне - вчасно помітити, що вашим дітям потрібна ваша підтримка.

Автор: Тамара Іонова, психолог-педагог